Algemene Voorwaarden voor het leveren van (coaching)diensten
Artikel 1.
Definities
1. In deze
algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
§ opdrachtnemer: Blended Development die deze algemene voorwaarden gebruikt
voor het aanbieden van diensten;
§ opdrachtgever: de persoon, onderneming of instantie die de opdracht voor de
werkzaamheden verstrekt;
§ diensten: alle door opdrachtnemer aan de opdrachtgever geleverde producten en
diensten waaronder coaching en andere vormen van begeleiding, dan wel
advisering, alles in de ruimste zin des woord, alsmede alle andere ten behoeve
van de opdrachtgever verrichte werkzaamheden van welke aard dan ook, uitgevoerd
in het kader van een opdracht, waaronder begrepen werkzaamheden die niet op
uitdrukkelijk verzoek van opdrachtgever zijn verricht;
§ coachee:degene die deelneemt aan een begeleidings-, advies- of coachtraject,
dat laatste als hij niet zelf de opdrachtgever is.
Artikel 2.
Toepasselijkheid van deze voorwaarden
1. Deze
algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en overeenkomsten
waarbij opdrachtnemer diensten aanbiedt of levert. Afwijkingen van deze
voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn
overeengekomen;
2. Niet alleen opdrachtnemer maar ook alle personen of ondernemingen die bij de
uitvoering van enige opdracht voor de opdrachtgever zijn betrokken, kunnen op
deze algemene voorwaarden een beroep doen;
3. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende opdrachten
en vervolgopdrachten van de opdrachtgever;
4. Eventuele inkoop- of andere algemene voorwaarden van de opdrachtgever zijn
niet van toepassing, tenzij deze door opdrachtnemer uitdrukkelijk schriftelijk
zijn aanvaard.
Artikel 3.
Offertes
1. De door
opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende 30
dagen, tenzij anders aangegeven. Opdrachtnemer is slechts aan de offertes
gebonden indien de aanvaarding hiervan door de wederpartij schriftelijk binnen
30 dagen worden bevestigd;
2. De prijzen in de genoemde offertes zijn exclusief BTW, tenzij anders
aangegeven;
3. Offertes zijn gebaseerd op de bij opdrachtnemer beschikbare informatie.
Artikel 4.
Uitvoering van de overeenkomst
1. Met de
opdrachtnemer gesloten overeenkomsten leiden voor opdrachtnemer tot een
inspanningsverplichting, niet tot een resultaatsverplichting, waarbij
opdrachtnemer gehouden is haar verplichtingen zodanig na te komen, als naar
normen van zorgvuldigheid en vakmanschap naar de maatstaven van het moment van
nakomen van opdrachtnemer verlangd kan worden. Opdrachtnemer zal de richtlijnen
en gedragsregels van de NOBCO naar beste inzicht en vermogen naleven;
2. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist,
heeft opdrachtnemer het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door
derden. Dit zal altijd in overleg met de opdrachtgever geschieden;
3. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan opdrachtnemer
aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs
behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de
overeenkomst, tijdig aan opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor de
uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan opdrachtnemer
zijn verstrekt, heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst
op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens
de gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen;
4. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat
opdrachtnemer is uit gegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of
onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor haar
kenbaar behoorde te zijn;
Artikel 5.
Contractsduur en opzegging
1. Als de
tussen partijen gesloten overeenkomst betrekking heeft op het meer dan eenmaal
leveren van dezelfde prestatie, wordt deze geacht te zijn aan gegaan voor
onbepaalde tijd tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen.
2 Beide partijen kunnen te allen tijde de overeenkomst schriftelijk opzeggen.
Indien de duur van de opdracht een jaar of langer is, dienen partijen een
opzegtermijn van tenminste 3 maanden in acht te nemen.
Artikel 6.
Wijziging van de overeenkomst
1. Indien
tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke
uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan
te vullen, zullen partijen de overeenkomst tijdig en in overleg
dienovereenkomstig aanpassen;
2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of
aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden
beïnvloed. Opdrachtnemer zal de opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de
hoogte stellen;
3. Indien wijziging of aanvulling van de overeenkomst financiële en/of
kwalitatieve consequenties heeft, zal opdrachtnemer de opdrachtgever hierover
tevoren inlichten;
4. Indien een vast honorarium is overeengekomen zal opdrachtnemer daarbij
aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding
van dit honorarium tot gevolg heeft.
Artikel 7.
Geheimhouding
1. Partijen
zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in
het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen.
Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld
of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
2. Aan de opdracht zal door opdrachtnemer niet zonder toestemming van de
opdrachtgever extern gerefereerd worden.
Artikel 8.
Intellectuele eigendom
1. Voor zover auteurs-, merk-,modellen,- handelsnaam-, of andere rechten van
intellectuele eigendom berusten op de door opdrachtnemer ter uitvoering van de
overeenkomst geleverde diensten, is en blijft opdrachtnemer houder
respectievelijk eigenaresse van deze rechten. De opdrachtgever mag de
stoffelijke dragers van deze rechten uitsluitend gebruiken voor het doel
waartoe deze aan de opdrachtgever verstrekt zijn, deze niet vermenigvuldigen en
auteurs-,merk-, model-,handelsnaam-, en andere aanduidingen niet wijzigen of
verwijderen;
2. Opdrachtnemer behoudt het recht om de bij de uitvoering van de werkzaamheden
opgedane kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen
vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 9.
Betaling
1. Betaling
dient tenzij schriftelijk anders overeengekomen te geschieden binnen 21 dagen
na factuurdatum, op een door opdrachtnemer aan te geven wijze in de valuta
waarin is gefactureerd. Betaling zal plaatsvinden zonder aftrek, compensatie of
opschorting uit welke hoofde dan ook;
2. Indien de opdrachtgever de verschuldigde bedragen niet uiterlijk op de
vervaldag heeft betaald, zal hij automatisch in gebreke zijn, zonder dat
verdere ingebrekestelling vereist is. In geval van betalingsverzuim door de
opdrachtgever is opdrachtnemer gerechtigd alle ten behoeve van de opdrachtgever
te verrichten werkzaamheden met onmiddellijke ingang te staken of op te
schorten, zonder dat zij daarvoor op enige wijze jegens de opdrachtgever
schadeplichtig kan worden.
2. Ingeval van betalingsverzuim is de opdrachtgever voorts een vertragingsrente
verschuldigd over de openstaande vorderingen gelijk aan de wettelijke rente;
4. In geval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling van de
opdrachtgever zullen de vorderingen van opdrachtnemer en de verplichtingen van
de opdrachtgever jegens opdrachtnemer onmiddellijk opeisbaar zijn;
5. Door de opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de
eerste plaats van alle verschuldigde rente en kosten, in de tweede plaats van
opeisbare facturen die het langst open staan, zelfs al vermeldt de
opdrachtgever dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur;
6. Als van opdrachtnemer meer dan de gebruikelijke inspanning wordt verlangd
ter uitvoering van de overeenkomst, kan opdrachtnemer voor aanvang van haar
werkzaamheden betaling(of daarmee gelijk te stellen zekerheid) eisen.
Artikel
10. Incassokosten
In geval opdrachtgever in verzuim is met de volledige betaling van de door
opdrachtnemer aan opdrachtgever in rekening gebrachte bedragen dan is
opdrachtgever aan opdrachtnemer buitengerechtelijke kosten verschuldigd,
waarbij het navolgende geldt:
- Voor zover opdrachtgever niet handelde in de uitoefening van een beroep of bedrijf maakt opdrachtnemer aanspraak op een bedrag gelijk aan de wettelijk maximaal toegestane vergoeding ter zake buitengerechtelijk incassokosten, zoals is bepaald in en wordt berekend conform het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke Incassokosten, voor zover het openstaande bedrag – na het intreden van het verzuim – niet alsnog na aanmaning binnen 14 dagen gerekend vanaf de dag liggende na de dag van aanmaning door opdrachtnemer wordt voldaan.
- Voor zover opdrachtgever handelde in de uitoefening van een beroep of bedrijf maakt opdrachtnemer aanspraak op vergoeding van de buitengerechtelijke (incasso)kosten, welke kosten in dat geval, in afwijking van artikel 6:96 lid 4 BW en in afwijking van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten, reeds nu voor alsdan worden vastgesteld op een bedrag gelijk aan 15% van de totaal openstaande hoofdsom met een minimum van EUR 75,00 voor iedere gedeeltelijk of volledig onbetaald gelaten factuur.
Artikel 11.
Aansprakelijkheid
1. Opdrachtnemer aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid, hoe dan ook, voor
schade ontstaan door of in verband met door haar verrichte diensten, tenzijde
opdrachtgever aantoont dat de schade is veroorzaakt door opzet of grove schuld
van opdrachtnemer
2. De aansprakelijkheid van opdrachtnemer is beperkt tot de factuurwaarde van
de opdracht, althans dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid
betrekking heeft;
3. In afwijking van hetgeen in lid 2 van dit artikel is bepaald wordt bij een
opdracht met een langere looptijd dan zes maanden, de aansprakelijkheid verder
beperkt tot het over de laatste zes maanden verschuldigde factuurbedrag,
4. Indien door of in verband met het verrichten van diensten door opdrachtnemer
of anderszins schade aan personen of zaken wordt toegebracht, waarvoor opdrachtnemer
aansprakelijk is, zal die aansprakelijkheid zijn beperkt tot het bedrag van de
uitkering uit hoofde van de door opdrachtnemer afgesloten algemene
aansprakelijkheidsverzekering, met in begrip van het eigen risico dat
opdrachtnemer in verband met die verzekering draagt.
5. Elke aansprakelijkheid van opdrachtnemer voor bedrijfsschade of andere
indirecte schade of gevolgschade, van welke aard dan ook, is nadrukkelijk
uitgesloten.
Artikel 12.
Annulering/ beëindiging van de overeenkomst
1. Opdrachtnemer heeft het recht om zonder opgave van reden een cursus,
training, begeleidings-of coachtraject te annuleren of deelname van een
opdrachtgever te weigeren dan wel de door de opdrachtgever aangewezen coachee
te weigeren, in welke gevallen de opdrachtgever recht heeft op terugbetaling
van het volledige door deze aan opdrachtnemer betaalde bedrag;
2. De opdrachtgever voor een cursus, training, begeleidings-of coachtraject
heeft het recht deelname aan of de opdracht voor een cursus, training,
begeleidings-of coachtraject te annuleren per aangetekend verzonden brief;
3. Annulering door de opdrachtgever van de opdracht kan tot 4 weken voor
aanvang van de cursus, training, begeleidings-of coachtraject kosteloos
geschieden. Bij niet annulering is de opdrachtgever verplicht het totaalbedrag
van de cursus, training, begeleidings-of coachtraject te voldoen.
4. Bij annulering binnen 4 weken tot en met 1 week voor aanvang van de cursus,
training, begeleidings-of coachtraject is opdrachtnemer gerechtigd om 50% van
het verschuldigde bedrag in rekening te brengen en bij annulering binnen een
week het volledige bedrag.
5. Ingeval de opdrachtgever dan wel de door de opdrachtgever aangewezen coachee
na aanvang van de cursus, training, begeleidings-of coachtraject de deelname tussentijds
beëindigt of daaraan anderszins niet deelneemt, heeft de opdrachtgever geen
recht op enige terugbetaling, tenzij de bijzondere omstandigheden van het
geval, naar het oordeel van opdrachtnemer, anders rechtvaardigen.
5. Een individueel begeleidings- of coachgesprek kan tot 48 uur voor aanvang
van het gesprek kosteloos worden afgezegd c.q. verplaatst. Bij afzegging c.q.
verplaatsing binnen 48 uur is opdrachtnemer gerechtigd om het volledige tarief
dat is afgesproken voor het gesprek in rekening te brengen met een minimum van
90 euro. Indien de opdrachtgever dan wel de aangewezen coachee niet op het
geplande gesprek verschijnt, worden dezelfde tarieven gehanteerd.
6. Als één der partijen wezenlijk tekort schiet in de nakoming van haar
verplichtingen en na hier uitdrukkelijk door de andere partij op gewezen te
zijn, deze verplichting niet binnen een redelijke termijn alsnog nakomt, is de
andere partij bevoegd de overeenkomst te beëindigen zonder dat de beëindigende
partij de tekort komende partij enige vergoeding verschuldigd is. De tot de
beëindiging wel geleverde prestaties worden op de overeengekomen wijze betaald.
Artikel 13.
Persoonsgegevens
1. Door het aangaan van een overeenkomst met opdrachtnemer wordt aan
opdrachtnemer toestemming verleend voor automatische bewerking van de uit de
overeenkomst verkregen persoonsgegevens. Deze persoonsgegevens zal
opdrachtnemer uitsluitend gebruiken voor haar eigen activiteiten.
Artikel 14.
Geschillenbeslechting
1. Op iedere
overeenkomst tussen opdrachtnemer en de opdrachtgever is Nederlands recht van
toepassing;
2. Geschillen voortvloeiende uit overeenkomsten waarop deze voorwaarden van
toepassing zijn en die niet behoren tot de competentie van de kantonrechter,
zullen worden onderworpen aan de bevoegde rechter van het arrondissement
waarbinnen opdrachtnemer gevestigd is.
Deze algemene voorwaarden zijn op 14 januari 2019 onder nummer 73523801 gedeponeerd bij de KvK